Health

Ik word potverdokkie weer fit! 

5 August 2016

Het was een maand geleden toen ik na een leuke avond wakker werd. Zondagochtend en ik had echt een leuke dag voor de boeg: eerst een rondje sportschool om daarna met een vriendin bij een festival te eindigen. Het was eindelijk mooi weer (we hadden net de natste maand in de historie meegemaakt) dus ik zat te springen om naar buiten te gaan. Om 9 uur jumpte ik uit bed. Huh, watskeburt? Een naar gevoel bekruipt mij door mijn rug. Ik voel een pijn, een helse pijn die mij vaag bekend voorkomt. Oef, snel liggen! Langzaam komt in mij op waar ik deze pijn van herken. Twee jaar geleden ben ik door mijn rug gegaan. Twee maanden kon ik vrij weinig: weinig werken, weinig bewegen en weinig tillen. Ik was wat enthousiast geweest met verhuizen. Enfin, diezelfde pijn was er weer, zat weer in mijn rug. FUCK.

En nu??

Het zat er niets anders op dan dat ik from scratch moest leren bewegen. Althans, mijn rug moest dat. Nadat ik twee weken leefde op ibuprofen en powernaps, werd het tijd om voorzichtig weer te bewegen. Nu zijn we een maand verder, ben ik wat kilo’s aangekomen, voel ik mij niet lekker in mijn lichaam en word ik met de dag stijver. Ik ben als de dood om te sporten, omdat ik niet weet waar mijn grenzen liggen. Dat soort dingen vind je pas uit als je eroverheen gaat. Super handig van Moeder Natuur *not*. Ik mocht dinsdag eindelijk bij de fysiotherapie een beetje kracht zetten. Ik was als een kind zo blij dat mij dit niet direct veel pijn opleverde terwijl ik die handelingen deed.

Een foto die is geplaatst door Lisa @ A Feelgood Life (@hierislisa_) op

Maar zo blij als dat ik toen was, zoveel pijn had ik daarna. En het gevoel dat ik vooruitging, moest ik bekopen met weer een kilo erbij. Not. Good. Weer fit? Verre van!

Ik wil weer fit worden

En dus wil ik er echt actie ingooien, zonder de rug over te belasten. Hoe gaan we dit doen? Ik heb een lijstje gemaakt!

  • Om het uur een minuut lang jumping janks doen;
  • Onder begeleiding sporten in de sportschool;
  • Vijf keer per week in de sportschool zijn (ongeacht de intensiviteit van de training);
  • Water drinken in plaats van frisdrank;
  • Twee keer per week de fysio bezoeken;
  • Elke dag een wallsit van een minuut;
  • Elke dag drie keer 20 squats;
  • Twee keer per week zwemmen.

Een foto die is geplaatst door Lisa @ A Feelgood Life (@hierislisa_) op

De kunst zit vooral in het vinden van balans: bewegen en de rug met schouders sterker maken zonder het over te belasten, want ik moet echt weer fit worden. Komende weken ga ik dus kijken of het mij dit lukt, met behulp van de fysiotherapeut en personal coach.

Ook door je rug gegaan?

Ik ben stiekem ook op zoek naar mensen die in een zelfde soort situatie hebben gezeten, aangezien het lastig te bepalen is nu onder wijsheid valt en wat niet. Heb jij tips, ideeën of trucs? Laat het mij weten!

En voor nu: Let’s go!

Comments (0)

Leave a Reply