Health

Jeuj, lekker aan de FODMAP

28 April 2015

FODMAP motivatorsHondsberoerd, dat was het woord wat ik begin februari wel kon typeren aan hoe ik mij voelde. Al maandenlang had ik al steken in mijn buik, maar dit was anders. Het zat wel in mijn darmen, maar het waren geen steken dit keer. Alsof het eten fulltime verkeerde was gevallen en het ondertussen een driedubbele salto maakte. Ik at veel groente, bewoog goed, at gevarieerd en at geen frituursnacks. Ik was toch lief zat voor mijn lichaam? De kracht viel weg uit mijn hoofd, armen en benen en dus sjokte ik maar weer terug naar de dokter -ik moet echt een dokter daten, dat zou veel efficiënter zijn-.

Onderzoek na onderzoek

Ook de dokter vond het niet helemaal logisch dat mijn darmen al die tijd zo fors geïrriteerd waren. Onderzoek volgde dus. Urine, bloed, het hele rataplan werd uitgemeten. Niks. Totdat die ene blaastest kwam. Bam. Gevoeligheid op lactose en niet zo’n klein beetje ook. Met een verwijskaart van de dokter in de hand –grapje, het ging digitaal- ging ik naar de diëtist. Dat ik echt heel gevoelig ben voor lactose, was niet bepaald te ontkennen of over te twijfelen. Maar mijn darmen bleven geïrriteerd. Bij vrijwel alles wat ik at, had ik een reactie. Roggebrood, appel en perzik waren al een no go. Maar het bleef. En het bleef. En wederom die momenten dat ik dubbelgevouwen van de pijn in bed lag.
Dus hup, daar zat ik weer. Op mijn bips bij de diëtist. “Mevrouw, het gaat toch niet helemaal lekker.” Vorige week werd ik dood- en doodziek tijdens een avondje stappen. Zoveel alcohol had ik toch niet meer gedronken? Vier dagen lang was ik beroerd en zag ik sterretjes. “Maar ik at geen lactose meer!” Niet de alcohol, maar de knoflooksaus bleek de boosdoener. Dankzij een logboek concludeerde de diëtist dat uien en knoflook een flinke afknapper voor mijn darmen zijn. Uitvinden waar je niet tegen kan door je eerst pontificaal beroerd te voelen. Mijn ‘way of life’ dus. Gelukkig kan ik er niet dood aan gaan, maar ik word er ook niet bepaald jolig van.

Aan het FODMAP, madame

Om zeker te weten waar ik zo beroerd van word, ben ik deze week aan het FODMAP gegaan. Bij het FODMAP-beperkte dieet wordt gedurende minimaal 6 weken een aantal producten –zeg maar gerust ‘een heleboel’- weggelaten uit de voeding. Het gaat dan om voedingsstoffen waar darmen op kunnen reageren. Door dit dieet aan te gaan, kan ik na 6 weken langzaam uitvogelen welke intolerantie ik –naast lactose- nog meer heb. En dus weet ik dan wat ik niet meer kan eten.

Wat mag ik niet?

FODMAP hoog

Wat mag ik beperkt?

FODMAP beperkt

Wat mag ik wel?

FODMAP laag

Haha Lisa, SUCCES

Voor iemand die alleen woont en over een kleine keuken beschikt, is dit een uitdaging eerste klas. Zes weken lang dien ik dit lijstje te volgen met als één doel: er achterkomen waar ik niet tegen kan en niet meer ziek worden! Zaterdag dook ik al de winkels in om voorbereidend werk te doen: houdbare producten kopen die ik wel mag hebben. Potjes en kannen kocht ik om het het hele dieet te stimuleren.FODMAP motivators

Verder zal ik vooral veel speltproducten en glutenvrije dingen moeten gaan eten. Weinig fruit en groente, en ook maar één glas alcohol per dag. Een perfecte uitdaging en uitdagingen passen bij mij. Als alles eenmaal in potjes is gedaan, heb ik zelfs bijna zin om te diëten. Ik moet maar genieten van deze enthousiasme, want wat ga ik het lastig krijgen.

FODMAP motivators

Ik mag dus veel dingen niet en wat ik wel mag, is vaak een beetje. Ik word dus dikke maatjes met de weegschaal en mijn lunchtrommeltje. Hoe het nu gaat, na twee dagen het nieuwe dieet te volgen? Lastig, maar ik voel mij al ietsjes minder slecht. ‘Ietsjes’, want merk dat ik nog een lange weg te gaan heb voordat ik mij weer gezond en fit voelt. Nog nooit heb ik mij zó ingezet voor een gezond lichaam. Nog niet eerder wilde ik zo hard vechten voor een goed werkend lijf. Komende weken deel ik graag met jullie mijn bevindingen. Ik ben overigens heel benieuwd hoeveel kilo’s ik ga afvallen nu ik mijn favoriete dikmakers niet meer mag.

On y va! 

 

Bron foto’s: Allergieplatform.nl
Follow my blog with Bloglovin

Comment (1)

  • 2015, wat een jaar ~ A Feelgood Life Reply

    17 February 2016 at 12:35

    […] ziek. Samen met de diëtiste ging ik dus op zoek naar de mogelijke oorzaak. Ik moest hiervoor aan een FODMAP-dieet. Na zes weken bleek dat ik niet tegen fructanen kan, een koolhydraat die je vindt in tarwe, rogge, […]

Leave a Reply